zondag 13 mei 2018

De toekomst van de Duitse bureaucratie?

Deze maand moest ik mijn Parkausweis (parkeervergunning) verlengen bij het Burgersamt. De methode om soepel door de Duitse bureaucratie heen te komen is om te weten wat je nodig hebt en welke documenten je daarvoor nodig hebt. Dus ik stond daar bij de balie met mijn paspoort, kentekenpapieren en de oude Parkausweis. De jongedame bij de balie vroeg naar mijn ID en oude Parkausweis, ging achter de computer zitten en werkte wat en vroeg toen om mijn kentekenpapieren. Ik was vrij verbaasd want dit is vrij on-Duits, normaal zit er een wat oudere dame die eerst alle documenten vraagt, die controleert en alles klopt, dan pas achter de computer gaat zitten om de aanvraag in te voeren. Normaal is dat ook het moment dat je weet dat alles goed zit en dat je je Parkausweis of welk document je nodig had ook daadwerkelijk mee naar huis krijgt. Klaarblijkelijk zijn de jongere medewerkers niet direct bedreven in de bureaucratie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten